The genres of game art, game design, art and games are gaining in importance in the context of artistic research because they allow empirical methods and direct experience. Ludic experiments in the form of neurogames and the transformative potential of games serve as a theoretical framework for a discourse on publicly conducted artistic experiments, resistance to social conditions and the handling of personal data.
Our research goal is to create a new form of experimental game art – the neuromatic one – in order to raise new knowledge about cognitive conditions, ethical questions about biometric possibilities and limits of technologies, and ultimately to transform increasingly present demands for self-optimization into self-expression.
AI-Systeme (Artificial Intelligent System – also Computerprogramme mit Künstlicher Intelligenz) befreien uns von der Wahl. Sowohl von der „Qual der Wahl“ zwischen Inhalten als auch von demokratiepolitischer Wahl. Wie gehen wir mit solchen Systemen um? Wie können wir uns nicht mehr benevolent befreien lassen?
Wir betreten ein verräumlichtes Labyrinth. Ein Spiegelkabinett kennen wir seit Kindertagen aus dem Wiener Prater. Heute kennen wir Face Recognition aus dem Alltag, beim Öffnen des Smartphones und der Banking App. Beim Beantragen eines Kredits wird unsere Bonität von AI Statemachines überprüft.
KünsterInnen: Margarete Jahrmann & the Neuromatic Game Art Group (Stefan Glasauer, Georg Luif, Thomas Wagensommerer, Max Moswitzer)
ist eine „Statemachine“. Das verräumlichte Spiel in der Ausstellung lässt uns ein Labyrinth betreten, in dem die Spiegel durch Überwachungs-monitore ersetzt sind. Mit dem Eintreten stimmen Sie zu (=Dark Pattern), dass Ihr Gesicht zum Trainieren eines geschlossenen Systems benutzt wird. Sie erspielen sich dafür:
Vielleicht spielen Sie schließlich gar nicht mehr mit — obwohl Sie im „Labyrinth-Game“ sind?
Ist das Spiel mit Überwachung, Face Recognition und AI eine Form des Protests? Ist das künstlerische Spiel mit AI und Gesichtserkennung, mit Machine Learning und Klassifizierung (Diskriminierung), dem AI Bias (Daten-und Ergebnisverzerrung) Aktivismus? Das Ausstellungsspiel AI Labyrinth ist eine Form der Aneignung.
The price of the piece is variable- depending on the “KOPF” of each visitor/player entering the room. Check daily rate at the installation! material: Face detection App, playable Eigenface Game, X AI – transparent
Die Installation definiert den Preis des Kunstwerks. Mit dem Betreten stimmen Sie zu dass Ihr Portraitfoto in eine Datenbank wandert, mit Portraits von „Game Characters“ verbunden wird.
Ihr Gesicht erhält einen bestimmten „SCORE“/ Wert. Der Wert wird in EUROs und Bitcoin umgerechnet. Das ist der für Sie gültige Preis des Kunstwerks. Aus allen Besucher*innen wird ein Mittelwertgesicht erstellt: Je näher Sie diesem „EIGENFACE“ sind, umso höher Ihr Wert: KOPFGELD HIGHSCORE!!! Sie zahlen am meisten.
AI, Haut, Print-Out Fahnen (160 x 90)
Artists: Margarete Jahrmann/ Stefan Glasauer/ Max Moswitzer/ Georg Luif/ Thomas Wagensommerer
Grafik Banner: Max Moswitzer
AIL _ Angewandte Interdisciplinary Lab
Game location: Jugendstil Postsparkasse Kassenhalle of Otto Wagner in 1010 Vienna
Play time: High NOON, 8th June
Art Game Lead: Žarko Aleksić
Low-interaction is an increasingly present concept in artistic play that defies capitalist logic.
Žarko Aleksić and Margarete Jahrmann engage in a “sweet little game of doing nothing” without rules, in unconscious and unintentional passive Ludic/ Neuromatic art. A simultaneous „Hyperscan” EEG (electroencephalogram with a simultaneous approach of signals synchronicity) – is transformed into a live curve mirroring stock exchange.
That’s what speculators do: nothing. Do our brain activities connect when we don’t act? You play along as a visitor, whether you want to or not, by influencing the synchronicity of the brains with your presence…. and radically de/re/capitalize the current game — by ZERO ACTION AT THE SAVINGS BANK.
live EXPERIMENTAL GAME release
Als Teilnehmerin der Buchpräsentation S/Madness und Schachsimultan
www.dieangewandte.at/aktuell/aktuell_detail?artikel_id=1650349150092
Mi., 25. Mai 2022, 18:00
Universität für angewandte Kunst Wien. Atrium, Expositur Vordere Zollamtsstr. 7, 1030 Wien
LIVE STREAM on the Neuromatic channel: https://youtu.be/fHVUHwZa2Lo
In this situated game, a „Neuromatic mindobject“ is presented – a non-human actor that draws human input data. 300.000 data points are used to generate a continiously evolving, organic structure via code. The data is from the “player”, him/her/they, recorded with one of our latest mind reading devices – a professional 32-channel EEG as a part of the research project Neuromatic Game Art.
With this game performance we aim to introduce a new form of technological writing in artistic research. We apply the technical settings of the actual Status Quo of Artificial intelligence in writing, generative neural network models. We use a certain “ludic method”, a concept developed within the Ludic Society project. We discuss pre-trained transformers as autoregressive writing styles, connect Deep Learning, automatic writing and choreography.
As the departure for our proposed technological ‘détournement’ we use the contextual setting of a philosophy reading and explore how we can feel rather than understand the text. The concept of Dérive, deliberated from Debord´s notion and interpreted into Alice Becker-Hos playful interpretation, is approached through philosophy of technology, artistic research and neuroscience. What happens to the notion of activistic play when technology is choreographing, writing and analyzing our moves in the game?
Equipped with a brain-computer-interface we invite online audiences in a LIVE ONLINE writing session. Focusing on technology bias we approach reading as a performative act situating the philosophical content in practice and approaching audiences as an oracle-intelligence. In this way the setting, the game-mechanics and the audience activities acknowledge the session itself as a assemblage, subversively performing (doing), underlining and showing without telling what is at stake. At the end of the game loop a second new text is generated. The words and concepts of the attendees have been algorithmically fed into a Generative Pretrained Transformer in order to generate endless versions of it… into the loop! The artistic research question concerns the generation of ethical and political questions concerning the measurement of the self.
With an introduction and experiment configuration by neuro-scientist Shiryhiy Zahra Shirzhiyan PhD. Co-development of current/future experiment design.
In a performative card game, we orientate ourselves on a reinterpretation of Dérive and Detournement as a mind game. AI ethics, generative text and performance are grotesquely coupled with an interpassive mind reading device. We invite you to indulge yourself: the staged generation of artistic research texts, the oracle of neuro interfaces and somatic experience. We play sensory expansion and introspection in the fog of time.
Images:
GPT2 poetry Game, Performance with Mindclouds Installation, Staging Philosophy with Mark Coeckelbergh, Mind_Future Telling Card Game
Appearance as part of “Virtu(Re)al Playgrounds – How to digitally expand a city”.
2021, 15 min.
A discursive reflexion of the artistic research project in six chapters. An artistic research documentary film.