MINDCLOUD CLEARING, Cuba Biennal
We are happy about our contribution to the 14th Bienal de la Habana.
This installation is based on an audio-visual game engine developed in the artistic research project “Neuromatic Game Art. Critical Play with Neurointerfaces”. In the exhibition space we realize a participatory sculptural EEG (electroencephalogram) interface that can be “played” like an instrument and creates reality with thoughts – at least in the form of a cinematic game.
#CubaBienal, Centro de Arte Contemporáneo Wilfredo Lam, Habana Vieja / Cuba announces:
14ª Bienal de La Habana, Experience3: A Return to What Lies Ahead (March 25th to April 30th, 2022)
MIND CLOUDS – clearing in times of war & peace
As an artistic toy, consisting of copper-Odradek, energy operator and a neurointerface, we (in a research team of artists and neuroscientists) have developed a playable prototype of a thought compactor: Brain scans, electroencephalogram electrodes and signal analysis become parts of a live instrument that everyone can play: the object (Odradek) reacts to the approach – with a clearing CLOUD – allowing a clear view of the world in front of the monitor.
Mindcloud Clearing in times of war and peace. (Experiment March 4th 2022)
The collective electromagnetic field of art object, electrodes, art player, human and non-human environmental data becomes the source of change. Incantatory hand movements above the centrally placed object ward off, entice and invite – to agon and ares,
against war in the game with “Mind Clouds” – until the clouds clear.
“We speak with the great war theorist Carl von Clausewitz of the “mists of war”. As soon as war breaks out, everything is indeterminate. This nebulousness, this indeterminacy, is the challenge to which we must respond.” – Alexander Kluge, In: Die Zeit, March 1, 2022
Elements of the installation / Interdisciplinary Contributions to the Work of Art:
Mind Game, Margarete Jahrmann (Experimental Game Design);
Brainwave Software, Stefan Glasauer (neuroscience);
Copper Object/Copper Interface, Talos Kedl (Sculpture).
//
Sesión Mindcloud, Margarete Jahrmann, Brainwave EEG art Software desarrollado por Stefan Glasauer, objeto de cobre por Talos Kedl. Neurointerfaz Theremin con electrodos EEG, generador de nubes, análisis de bandas de frecuencia de ondas cerebrales en tiempo real, prototipo reproducible.
A través de la modificación conceptual de las neurointerfaces, se desarrolló el nuevo género Neuromatic Game Art entre el arte y la neurociencia, la ética de la IA y la filosofía de la tecnología. En el sentido de un método lúdico de exploración artística, se crea una instalación performativa de datos cerebrales efímeros: instantáneas del pensamiento aparecen como nubes fugaces. La instalación conecta lugares híbridos y objetos discursivos a través de caminos mentales y “PASOS” emocionales entre el experimento científico y el juego experimental: ¡comprensión y pensamiento en flujo!
—
Wir freuen uns sehr über unseren Beitrag bei der 14th Bienal de la Habana.
Die Installation stützt sich auf eine im künstlerischen Forschungsprojekt “Neuromatic Game Art. Critical Play with Neurointerfaces” entwickelte audio-visuelle Game-Engine. Im Ausstellungsraum realisieren wir eine partizipative skulpturale EEG (Elektroenzephalogramm) Schnittstelle, die sich wie ein Instrument „bespielen” lässt und mit Gedanken Realität – zumindest in Form eines filmischen Games – schafft.
#CubaBienal, Centro de Arte Contemporáneo Wilfredo Lam, Habana Vieja / Cuba announces:
14ª Bienal de La Habana, Experience3: A Return to What Lies Ahead (March 25th to April 30th, 2022)
MIND CLOUDS – clearing in times of war & peace
Als künstlerisches Spielzeug, bestehend aus Kupfer- Odradek, Energieoperator und einem Neurointerface haben wir (im Forschungsteam aus Künstler*innen und Neurowissenschaftler*innen) einen spielbaren Prototyp eines Gedanken-Verdichters entwickelt: Hirnscans, Elektroenzephalogramm-Elektroden und Signalanalyse werden zu Teilen eines Live-Instruments, das alle spielen können: das Objekt (Odradek) reagiert auf die Annäherung — mit einer sich lichtenden WOLKE — die Klarsicht auf die Welt vor dem Monitor erlaubt.
Mindcloud Clearing in times of war and peace. (Experiment March 4th 2022)
Das kollektive elektromagnetische Feld aus Kunstobjekt, Elektroden, Kunst-Spieler und menschlicher und nicht-menschlichen Umgebungsdaten wird zur Quelle der Veränderung. Beschwörende Handbewegungen über dem zentral platzierten Objekt wehren ab, ver-locken und laden ein – zu agon und ares,
gegen Krieg im Spiel mit “Mind Clouds” — bis sich die Wolken lichten.
„Wir sprechen mit dem großen Kriegstheoretiker Carl von Clausewitz von den “Nebeln des Krieges”. Sowie der Krieg ausbricht, ist alles unbestimmt. Dieses Nebelhafte, dieses Unbestimmtheitsfeld, ist die Herausforderung, auf die wir antworten müssen.“ Alexander Kluge, In: Die Zeit, 1. März 2022
Elemente der Installation/ Interdisziplinäre Beiträge zum Kunstwerk:
Mind Game, Margarete Jahrmann (Experimental Game Design);
Brainwave Software, Stefan Glasauer (Neurowissenschaften);
Kupferobjekt/Copper Interface, Talos Kedl (Skulptur).